کاندیدان پست ریاست جمهوری افغانستان
آریـــــن بــــــــادشـــــــــــــــاه آریـــــن بــــــــادشـــــــــــــــاه

 

 

 

حامد کرزی، اشرف غنی احمدزی، زلمی خلیلزاد، علی احمد جلالی، رمضان بشردوست، داکتر عبدالله عبدالله، دکتور حبیب منگل و تعداد از چهره های دیگر مطرح میدان سیاست افغانستان کسانی هستند که در جمع کاندیدان پست ریاست جمهوری افغانستان شمرده میشوند. منابع مختلف میگویند که اشرف غنی احمدزی، زلمی خلیلزاد و علی احمد جلالی و افرادی مانند آنان علی رغم نداشتن پایگاه مردمی، تلاش های گسترده ای را برای جلب و جذب افراد در انتخابات آیندهء ریاست جمهوری در افغانستان روی دست گرفته اند. افراد محدود، رفقا و دوستان این آقایان در ولایات مختلف تبلیغ میکنند.

 

مادهء شصت و دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان:

 

شخصی که به ریاست جمهوری کاندید می شود، واجد شرایط ذیل می باشد:

 

1-   تبعهء افغانستان، مسلمان و متولد از والدین افغان بوده و تابعیت کشور دیگری را نداشته باشد.

2-   در روز کاندید شدن سن وی از چهل سال کمتر نباشد.

3-   از طرف محکمه به ارتکاب جرایم ضد بشری، جنایت و یا حرمان از حقوق مدنی محکوم نشده باشد.

هیچ شخص نمی تواند بیش از دو دوره به حیث رئیس جمهور انتخاب گردد.

 

در مادهء شصت و دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان شرط کاندیدی برای پست ریاست جمهوری افغانستان تبعه افغانستان ذکر گردیده است نه تبعهء افغانستان – امریکا و یا تبعهء امریکا – افغانستان فلهذا اشرف غنی احمدزی، زلمی خلیلزاد و علی احمد جلالی حق اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری را ندارند و نامزدی آنان در انتخابات ریاست جمهوری فاقد اعتبار قانونی است.

 

حامد کرزی:

 

حامد کرزی در اوایل دوره حکومت طالبان با این گروه همکاری داشت و به عنوان نماینده طالبان در سازمان ملل برگزیده شد ولی پس از حادثه 11 سپتمبر و به دلیل سیاست های تند این گروه از طالبان جدا شد و در پاکستان به سازماندهی نیروهایش علیه طالبان پرداخت. موصوف در حال حاضر نیز با طالبان میانه رو ارتباط دارد.

 

یکی از افراد مهم و کلیدی که امور کندهار را اداره میکند، احمد ولی کرزی است. در یک سند مهم حکومت آمریکا که توسط شبکه ABC فاش شد، از او به عنوان محوری ترین کسی یاد شده که در کار قاچاق هروئین و تریاک است. منابع غربی میگویند این امری عادی شده است که از صادرات و واردات به شمول قاچاق مواد مخدر، مقامات محلی بیست در صد کمیشن دریافت کنند. این به معنای آن است که سالانه صد ها میلیون دالر به جیب والیان از این رهگذر می رود که بالغ بر هشت صد میلیون دالر می شود. این در حالیست که بسیاری از خانواده ها درآمدی کمتر از یک دالر در روز دارند.

 

اشرف غنی احمد زی:

 

حامی معنوی طالبان و یکی از مشهورترین چهره های تعصب در افغانستان اشرف غنی احمدزی که خود یکی از بانیان دستگاه فاسد حامد کرزی بود و از او به عنوان صد اعظم یاد می شد، داعیه دار مبارزه با فساد شده است و تلاش دارد تا علاوه بر حمایه بریتانیا حمایه کاخ سفید را نیز با خود همراه کند. گفته می شود او یکی از مهره های بریتانیا در افغانستان محسوب میشود، بریتانیای که همیشه چند صد سال اخیر در افغانستان و سایر کشور های منطقه از ارتجاع و واپسگرایان حمایه کرده است.

 

اشرف غنی احمدزی زمانیکه بحیث وزیر مالیه جمهوری اسلامی افغانستان ایفای وظیفه مینمود، میلیون ها دالر را در قرارداد با دو شرکت امریکائی برای برچیدن فساد هزینه کرد اما اکنون مقامات و رقبای امروزش می گویند که او خود در فساد غرق است و در زمان وزارتش پول های دولت را در حساب شخصی خود نگاه میکرد. اشرف غنی احمدزی در حالی به ادارهء فاسد حامد کرزی می تازد که خود از بانیان و یکی از عوامل اصلی آن محسوب می شود. زمانیکه او پس از وزارت مالیه به عنوان رئیس دانشگاه کابل انتخاب شد، تعصب و فارسی ستیزی را به یکی از اوج های خود رساند. بسیاری از دانشجویان این سوال را مطرح می کنند که شخصی که خود فاسد است و غرق در تعصب و نتوانست یک دانشگاه را به درستی اداره کند، آیا میتواند ادارهء کشوری را بدست گیرد؟ لازم به ذکر است که کاخ چند جریبی آقای اشرف غنی احمدزی در منطقهء دارالامان نیز ساخته شده است.

 

موصوف گفته بود: اکثریت مردم افغانستان از طالبان دفاع میکنند. تعجب برانگیز است که داکتر کشور ما بنا بر مصلحت های قومی دروغ بافی کرده، به زخم ناسور مردم نمک پاشی میکند و همین محترم بود که در دفاع از حاکمیت وحشت، گلو پاره نموده و در زمان رژیم طالبان حیثیت سخنگوی افتخاری آنها را اختیار کرد. گذشته از آن موصوف از اساس گذاران پایه های حکومت مفسد آقای کرزی، از مشاور ارشد گرفته تا وزیر مالیه و رئیس دانشگاه کابل بود. آقای اشرف غنی احمد زی نهال بدبختی انجوها را در کشور ما غرس و احدی آبیاری کرد، شخص مذکور منافع ملی را فدای قوم پرستی و خصوصی سازی و بازار بی بند و بار آزار کرد.

 

 علی احمد جلالی:

 

علی احمد جلالی یکی از غاصبان در شیرپور با امضاء قسم فهیم زمین گفته و کاخ ساخت و بعد کاخ را به هزاران دالر به موسسات اجاره داد. آیا به دنبال تامین عدالت و امنیت شهروندان خواهد بود و با عوامل غصب برخورد خواهد کرد؟ وقتی علی احمد جلالی به زعم خود قهرمانانه از وجود فهرستی از مقامات که در تولید و قاچاق مواد مخدر دست دارند سخن میگوید و جسارت افشای آن را ندارد، بیشتر ترس و یا زد و بند او را با عوامل تولید و قاچاق مواد مخدر می رساند. شخصی که هنوز زد و بند و روابط سیاسی خود را به حقیقت مبارزه با مواد مخدر و فساد ترجیع میدهد، هیچگاه نمیتواند رئیس جمهور مردمی باشد. او قبل از اینکه به فکر رفاه مردم باشد، به رفاه خود فکر میکند، قبل از اینکه خانهء مردم را آباد کند، قصر و کاخ خود را بالا میبرد، قبل از اینکه به فکر دارایی همگانی باشد، جیب های خود را پر میکند و ......

 

زلمی خلیلزاد:

 

زلمی خلیلزاد که برای مدتی سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان بود هنگام ماموریتش اشتباهات جدی و تخطی های وظیفوی را مرتکب گردیده است که دولت ایالات متحده امریکا نیز از آن آگاهی دارد. پلان های نا درست، استفاده نا درست و سوء استفاده از پروژه های عمرانی امریکا برای افغانستان و دادن اطلاعات نا درست به وزارت مور خارجه امریکا مسایلی هستند که صلاحیت وظیفوی و کاری زلمی خلیلزاد را تحت سوال قرار داده است.

 

داکتر عبدالله عبدالله:

 

داکتر عبدالله عبدالله وزیر امور خارجه سابق و رئیس جرگه امن منطقه ای کسی است که گفته میشود در قتل شهید قهرمان ملی احمد شاه مسعود دست داشته است. یک منبع نزدیک به جبهه ملی که نخواست نامش فاش شود به کابل پرس گفت که از چندی به این سو از منابع سری و دقیق اطلاع رسیده است که داکتر عبدالله وزیر خارجه سابق حکومت آقای حامد کرزی یکی از کسانی است که در قتل شهید قهرمان ملی احمد شاه مسعود دست داشته است. این خبر از زبان یکی از نزدیکان معتمد عبدالحمید محتاط سابق معاون ریاست جمهوری داوود خان درز کرده است. این منبع گفته است که نکته اصلی آن است که آقای محتاط کتابی نوشته تا کنون نشر نشده اما نویسنده سعی دارد تا در باره نشر و یا عدم نشر این کتاب با سران جمعیت و خانواده مسعود مشورت کند.

 

ادارهء داکتر عبدالله عبدالله وزارت امور خارجه، یکی از فاسد ترین اداره ها بود. هنوز رنگین دادفر سپنتا نتوانسته است تمام عوامل بی سواد و بی لیاقت موصوف را از وزارت امور خارجه اخراج کند. در ادارهء او هر بی سوادی که با او یا باند او ارتباط داشت به مقام های مختلف مانند سفیر و دیپلمات رسید و از دارایی مردم افغانستان کاخ ها ساختند و به نان و نوا رسید.

 

حضور داکتر عبدالله در مقام ریاست یک رژیم در کابل سنگر دشمن را گرم تر و قوی تر خواهد ساخت، چون متاسفانه بنابر تبلیغات شوم دشمنان افغانستان داکتر عبدالله عبدالله تا حال در بین مردم مناطق مرکزی، شرقی، جنوبی و غربی افغانستان فاقد محبوبیت و اعتبار ملی شناخته میشود.

 

داکتر عبدالله عبدالله پشتوانه ملی در بین اکثر مردم افغانستان ندارد از این رو با نامزد شدن موصوف حامد کرزی چانس بیشتر برای بردن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را دارا خواهد شد، چون مردم مرکز، شرق، جنوب و غرب کشور هرگز با ریاست جمهوری داکتر عبدالله عبدالله موافقت ندارند. هرات زد و بند های داکتر عبدالله عبدالله و داکتر عبدالرحمن را هرگز فراموش نمیکند که باعث سقوط آن ولایت به دست طالبان شد.

 

داکتر عبدالله نمیتواند ممثل اراده ملی ملت افغان شود، چون وی مانند حامد کرزی بیش از اعتماد و اتکا به ملت مسلمان افغان به قوت های خارجی متکی خواهد بود و منافع بیگانگان را برای حفظ قدرت به علت عدم پشتوانهء مردمی تامین خواهد کرد.

 

رمضان بشردوست:

 

آقای رمضان بشردوست، با آنکه نود در صد شعار های او مورد تائید است، اما شعار و عمل زمین تا آسمان تفاوت دارد، سیاست های نا سنجیده و نا اندیشمندانه او که گاهی از پنجده، گاهی از مشهد، گاهی از پشاور یاددهانی میدارد، تعرض مستقیم است در امور داخلی کشور های همسایه، آیا اوضاع کشور را متشنج تر و در انزواتر قرار نمی دهد؟ موصوف فکر نمیکند که افغانستان محاط به خشکه، نیاز به همکاریهای همسایگان دارد، زمانیکه موصوف گاه گاهی کنایه آمیز به احمدی نژاد یا زرداری و یا پوتین چیز چیزهایی بزعم خود شان ملیگرایانه میگوید، اگر آنها راه های ترانزیت خود را بروی کشور ما ببندند، کدام ترانزیت هوایی شما را یاری خواهند رساند. بارها دیده شده است که بدون اینکه گفته های خود را با حوصله مندی به کرسی عمل بنشاند، خشمگینانه مجلس را ترک نموده است و شخص موصوف بسیار به حوصله اداره تمام افغانستان را به دوش خواهد گرفت. کسیکه در یک مجلس به علت عدم داشتن دلایل منطقی مجلس را ترک بکند، یک کشور را چه اداره خواهد کرد و یا به تمام مردم ملت چه دلیل منطقی داشته باشد؟

 

داکتر حبیب منگل:

 

داکتر حبیب منگل نامزد حزب نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان برای پست ریاست جمهوری و یک چهره جدید میباشد و معلومات بیشتر در مورد بیوگرافی موصوف در سایت انترنیتی (http://www.mashal.org) میباشد.

 

موصوف نگاشته است که پلاتفورم نامزد ریاست جمهوری نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان (دکتور حبیب منگل) آیینهء تمام نمای نیازها، خواستها و مطالبات مردم افغانستان خواهد بود. این پلاتفورم، به کمک طرح های شما هم میهنان رسالتمند تکمیل خواهد شد. پس از شما صمیمانه تقاضا به عمل می آوریم تا طرح ها و پیشنهادات در برگیرندهء چشمداشت از این برنامهء کاری را تا به تاریخ بیست و هشتم اپریل سال روان به نشانی الکترونیکی ذیل ارسال داشته و ممنون سازید. (dr.h.mangal@gmail.com)

 

هموطنان عزیز:

 

در کشور مظلوم ما سبز و سرخ و سیاه همه کفر و دین ایمان شانرا آزمودند، و بر تجربه های مان افزودند، اگر بازهم آزموده ها را آزمایش کنیم، نه تنها خطای بزرگی را مرتکب می شویم بلکه به مقام عقلانیت انسان توهین کرده ایم. مصاحبه های چرب و نرم کاندیدان هریک نمایانگر علایق و اندیشه های شخصی خود آنهاست، ملت ما در انتخاب زعیم آیندهء کشور باید هوشیار باشند و فریب سخنانی را نخورند که خدای ناخواسته یک عمر ندامت در پی داشته باشد.

 

پیام مشعل: همانگونه که آگاهی دارید انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برای دومین بار پس از اما و اگر ها و چند و چون فراوان قرار است در ماه اسد سال روان خورشیدی تدویر یابد. تا اکنون شماری از افراد آماده گی شان را برای اشتراک در این کارزار ابراز داشته اند. در میان نامزدان گزید مان (انتخابات) ریاست جمهوری یکی هم دکتور حبیب منگل یکی از چهره های سرشناس سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور ما است که از سوی نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان معرفی گردیده است. سهم گیری گسترده و فعال جمهور نه تنها مسئولیت اخلاقی، بلکه رسالت میهنی هر شهروند آگاه و علاقمند به شگوفایی مادر وطن میباشد. برگ ویژه کنونی نیز به خاطر آگاهی شما عزیزان از روند انتخابات و کمپاین انتخاباتی آقای دکتور حبیب منگل راه اندازی گردیده است. امید با سهم گیری فعال و متداوم شما نقش کوچکی در این پروسه حساس و سرنوشت ساز برای وطن ما ایفا گردد. از همینرو از همه آنانی که قلب شان به خاطر یک افغانستان شگوفان و مرفه، پیشرفته و مترقی، دموکراتیک و آزاد تپیده و خواستار یک دولت فساد ناپذیر و کار شناس بدور از تبعیض های تباری، زبانی، سیاسی، منطقوی و محلی بوده، خواستار آرامش سراسری و فضای صلح آمیز در سرزمین بلا کشیده ما هستند، صمیمانه تقاضا میگردد تا در انتخابات پیشروی ریاست جمهوری به دکتور حبیب منگل رای داده و نگذارند تا مردم ما برای یک دوره دیگر در پی باوری و نا امیدی، رنج و بی امنی، بیکاری و فقر، مرض و بی سرنوشتی بسر ببرند.

 

ماخذ مقاله:

 

-         سایت انترنیتی مشعل

-        

آریـــــن بــــــــادشـــــــــــــــاه

 

+ 93 (0) 775 - 094 - 450

سایت انترنیتی کابل پرس

-         سایت انترنیتی امید وطن

-         سایت انترنیتی آریانا نت

-         سایت انترنیتی آزمون ملی

-         سایت انترنیتی فراتر از مرزها

 

آریـــــن بــــــــادشـــــــــــــــاه

 

+ 93 (0) 775 - 094 - 450


April 21st, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات